13 Temmuz 2013 Cumartesi

Anime




Anime Nedir?
Anime, animasyon veya çizgifilm anlamına gelen Fransızca kökenli, Japonca bir kelimedir. Genellikle mangaların televizyon veya sinemaya aktarılmş şeklidir. Elle çizilebildiği gibi bilgisayar ortamında da çizilebilirler.


Çizgifilm dendi mi akla çocukların izledikleri gelebilir ancak animeler çok çeşitlidir ve her yaşa uygundurlar. Televizyonda gösterilen animelerde gece-kuşağı yayını yapan +18 etiketli türleri bulunmaktadır. genel seyirci kitleleri 18-25 yaş aralığındadır.

Genellikle dizi şeklinde olup sinema versiyonları ve tek bölümlük TV versiyonları da mevcuttur.

Tarihi
Osamu Tezuka, Japonya'da çağdaş animenin öncüsü olarak kabul edilir. Genç yaşta 8 mm'lik kamerasıyla küçük animasyonlar çekmeye başlamış ve bu animasyonlarında Walt Disney ve Max Fleischer'ın eserlerinden ilham almıştır. Onun izinden yürüyen sanatçıların yapıtlarıyla anime adı verilen yeni bir stil ortaya çıkmıştır.
Anime tarihi 20'inci yüzyıl başlarında Japon film yapımcılarının Fransa, Almanya, Amerika Birleşik Devletleri ve Rusya'daki animasyon tekniklerini keşfetmesiyle başlamıştır.
Bu dönemde Japonya'da filmlere alternatif bir hikâye anlatımı sunabilen animasyon oldukça popüler olmuştur. Amerika'da filmler ve şovlar için oldukça büyük bütçeler mevcut iken, Japonya'da küçük bir piyasayı ve bütçe, yer, ve aktörlük eksikliklerini de taşıyordu. Batılı aktörlere benzeyen aktörlerin bulunmaması Avrupa, Amerika ve fantezi dünyalarında Asyalı oyuncuların varolmasını imkânsız kılıyordu. Animasyonun değişik kullanımları Japonlar'a benzemeyen karakterler ve yerlerin yaratılmasına sebep vermiştir.
1970'li yıllarda manga çizimleri büyük bir ilgi çekmiştir. Bu çizimlerin büyük bir çoğunluğu da animasyonlarda kullanılmıştır; özellikle Osamu Tezuka bir efsane ve "Manga'nın Tanrısı" haline gelmiştir. Eserlerinin ve diğer tasarımcıların da etkisiyle, anime günümüzdeki sanatın mutlak karakteristiklerini ve türlerini yaratmıştır. Mecha tarzı Tezuka tarafından şekil almış, Go Nagai ve diğerleri de geliştirmiştir. Yoşiyuki Tomino'nun katkısıyla da bir devrim gerçekleşmiştir. Gundam ve Macross gibi mecha animeleri 80ler'in klasikleri arasına girmiştir ve mecha türü anime günümüzde hala Japonya'da ve dünyada popülerdir. 1980ler'de anime Japonya'da ana görüş haline gelmiştir ve büyük bir üretime geçmiştir. Bununla beraber mangada popülaritesini Japonya'da ve dünyada zirveye taşımıştır. 1990lar'ın ortasında ve sonunda, ayrıca 2000ler'de anime tüm ülkelerde popüler olmuştur.

( anime ve çizgifilmlerin farkı )

Özellikler
Çoğu animede karakterlerin büyük gözleri, uzun bacakları vardır. Bunu Japonlar'ın kısa boylu ve çekik gözlü olmalarının yarattığı bir komplekse bağlayarak açıklayanlar vardır ancak bu açıklama çizimlerin kökeninde batılı örnekler olduğunun bilinmemesinden kaynaklanır. İlk Walt Disney çizgi filmlerindeki karakterlerin büyük gözleri ve uzun bacakları vardı (Bambi vb.). Bu çizim tarzı bugün bazı batı animasyonlarında hala kullanılmaktadır. Bu çizgi filmlerde de büyük gözleri, uzun bacakları olan karakterler kullanılmıştır ama bunlar anime değildir. Konu olarak daha çok büyüklere hitab eder.
Walt Disney'den etkilenen Osamu Tezuka'nın yapmış olduğu animeler Disney'in bu tür çizimlerini kullanmışlardır ve bu uygulama bazı animelerde bugün de sürmektedir. Yani bu çizimlerin kökeni Japonların kısa olması değil, Walt Disney'in etkisidir. Ve genel olarak bilinenin aksine; bütün animelerde uzun bacak ve büyük göz kullanılmayabilir.Ama animelerde sadece büyük gözler uzun bacaklar değildir göze çarpan, çoğunluğunda bizim normal hayata verdiğimiz tepkiler mimikler ve jestler daha fazla abartılı bir görsellikle ifade edilir.
Animeler çok özenle çizildiklerinden gerçekteki etkiyi bir insana birebir verebilir. Dram türlerinde ağlayıp, korku türlerinde korkup, aksiyon filmlerinde heyecanlanıp, komedilerde güldürür ve bunları bir çok dizi ve filmlerden daha iyi yapabilirler. O yüzdendir ki anime karakterlerine aşık olan ve hatta bir PC oyunuyla evlenen insanlar bile vardır.

Manga Hakkında Bilgi İçin
Anime Sitesi Top 10


2 yorum:

  1. Japonlarin diger kulturlerden etkilenerek ve kendilerinin de katkida bulundugu,gunumuzde animelerin en etkili sekilde yapildigi anime deyince akla gelen ilk yerdir

    YanıtlaSil
  2. Yanlış kısımlar;

    1."Anime, animasyon veya çizgi film anlamına gelen Fransızca kökenli, Japonca bir kelimedir." anime (animé) animasyon, hareketli ve canlandırılmış anlamlarını taşıyor ama çizgi film anlamına gelmiyor.

    animé için tanımlar:

    sıfat
    Doué de vie.
    "Les animaux sont des êtres animés ."

    Plein de vivacité, d’activité.
    "Une réunion animée ."

    fiil
    Donner de la vie, du dynamisme à (un groupe, un lieu, etc.).

    Inciter, inspirer.
    "Elle était animée des meilleures intentions ."

    Devenir vivant, s’exciter.
    "Quand il l’aperçut, il s’anima aussitôt ."


    2."genel seyirci kitleleri 18-25 yaş aralığındadır." yanlış, böyle bir aralık koymak yerine gençler ve yetişkinler denilebilinir. Hiç değilse o "18" kısmı en az 13 olmalı, bunun gereğini Japonya'da popüler olan animelerden de anlayabiliriz. Genel seyirci kitlesi öyle rastgele tahminde bulunulacak bir şey değildir, bunun için araştırma yapmak gerekir. Ayrıca küçük bir çocuktan çok yaşlı birine kadar hitap eden animeler vardır. Animelerin hangi yaşlara hitap ettiği türler ile belirlenmiştir. Mesela josei türü 40-50 yaş arası kadınlara hitap eder, bu türün mangakaları da kadındır.

    3."Çoğu animede karakterlerin büyük gözleri, uzun bacakları vardır." böyle bir şey doğru değil. Bu gibi özellikler şoujo animelere hastır. Fakat büyük göz ve bir kaç özellik daha diğer animelerde de şoujolardaki gibi olmasa da kullanılır.

    YanıtlaSil

Teşekkürler